Kladské pomezí

Bohuslavice nad Metují
50 Km
Středně obtížný výlet
Projet celý Svazek obcí Metuje a žádnou nevynechat? Přesně takový okruh jsme pro vás připravili! Provedeme vás velmi příjemnými místy pro putování i toulky, zajímavými památkami a doporučíme i dobré restaurace. 50kilometrový okruh vás povede po místních asfaltových a polních cestách. Jen zřídka zavítáte na rušnější silnici. Stačí dobře nahuštěné kolo a hurá na výlet.

Trasu začínáme v Bohuslavicích, kde vás čeká Bohuslavické tvrziště odhadem z 14.–16. století, nebo třeba naučná stezka Druhohory u obecního úřadu. A kdybyste se chtěli před cestou posilnit, je tu restaurace V Orelně.

Z Bohuslavic vyrazte po cyklotrase kolem rybníků Tláskal a Štíp. Na poslední křižovatce se vydejte vpravo okolo průmyslových budov a na jejich konci odbočte vlevo směrem k vyhlídkovému místu u Králíčkova kopce.

Odsud až do Vršovky, kde vám doporučujeme návštěvu rodinného areálu Za Humny. V zábavním parku najdete mini zoo, dětské hřiště a taky výčep s alkoholickými i nealkoholickymi nápoji. A když vám zbydou síly, můžete si zahrát třeba fotbal nebo nohejbal.

Z areálu pokračujte po cyklotrase až do Černčic. Na začátku obce budete křižovat rušnou silnici, proto buďte opatrní. V Černčicích se zastavte u místní zvonice Černčická věž ze začátku 17. století. Dnes v ní najdete kopii zvonu Sv. Jakuba. Od zvonice se znovu napojte na cyklotrasu a jeďte rovně k mlýnskému náhonu, kde vás čeká restaurace U Mlynáře.

Pokračujte po cyklotrase na Dolsko a držte se vpravo až do Nahořan. Tam odbočte vpravo a po hlavní silnici jeďte necelých 500 metrů. Odbočkou vpravo dojedete k obecnímu hostinci, kde si můžete dopřát občerstvení. Odsud vyrazte okolo kostela svaté Rodiny z roku 1862. Současná podoba pochází z rekonstrukce v roce 1908. Zajímavostí jsou varhany, které kostel odkoupil z náchodského kostela sv. Michala v roce 1876.

Na hlavní silnici projeďte Nahořanskou bránou a napojte se zpátky na cyklotrasu vlevo so Lhoty, kde se můžete stačit U Jehlanu. Z obce se vydejte po místní stezce podél Rozkoše až na asfaltovou silnicí. Po ní přejeďte hlavní hráz, kolem kiosku Na Hrázi a po dalším kilometru u srubového kempu Rozkoš se vydejte vlevo na Velkou Jesenici. Čeká vás občerstvení U Kostela a Na Hřišti. Doporučujeme návštěvu Kaple sv. Františka Serafinského, odkud je nádherný výhled do kraje.

Z Velké Jesenice vyrazte kolem sochy sv. Václava, přes koleje a směrem na Říkov. Odsud se dejte vlevo a pokračujte přes obce Doubravice u České Skalice, Zvole, kde stojí vzácný strom Katalpa před kostelem sv. Justa, až do Rychnovka.

Projeďte rovně obcí, opatrně přejeďte hlavní silnici a napojte se na klidnou polní cestu. Na nejbližší křižovatce se dejte vlevo směrem k mostu přes řeku Metuji k rozcestníku V Lukách, odkud se vydejte po zelené proti proudu Metuje až k dalšímu mostu.

Držte se trasy až k silnici do Šestajovic, na které odbočte vpravo. Doporučujeme vám prohlídku Motomuzea Šestajovice z.s.. Občerstvení si dopřejete každý pátek a sobotu v klubu "Dřina" od 17 do 22 hodin.

Z obce vyrazte vpravo po cyklotrase zhruba 700 metrů. Na křižovatce odbočte vlevo a pokračujte až do obce Jasenná. Ve středu obce najdete kostel sv. Jiří se čtyřmi zvony a varhany z 18. století.

Od kostela pokračujte rovně k hlavní silnici, která vás zavede na křižovatku s obecní nádrží. Dejte se vlevo na polní cestu podél potoku Jasenná. Na první křižovatce zahněte vlevo, dál jeďte rovně, poté vpravo a nakonec zase vpravo.

Napojíte se na cyklotrasu, po které projedete skrze Roztoky až do Slavětína. Zdejší dominantou je římskokatolická kaple Navštívení Panny Marie a pochází z roku 1887. Druhou zastávkou v obci je cyklo hostinec, kde si pochutnáte na dobrém pivu a zakousnete něco na zub. Od kostela a hostince pokračujte po hlavní silnici, která vás dovede zpátky do Bohuslavic, odkud jsme vyjeli.

Výlet vás provede řadou míst, která jsme nestihli zmínit, a ukáže vám přírodní krásy, které bychom ani nepopsali. Proto sedněte na kolo a zažijte zdejší kraj na vlastní kůži.